Leerling-mediatoren helpen bij conflicten op basisschool De Doolgaard

28 sep 2023, 07:41 Algemeen
Afbeelding

Op basisschool De Doolgaard in Horst begonnen vorige week 32 enthousiaste kinderen uit groep 7 en 8 met een training tot mediator. Tijdens de pauzes staan deze jonge mediatoren, gestoken in herkenbare, gele hesjes, klaar voor andere kinderen wanneer er een conflict is. 

Jaarlijks worden er op De Doolgaard leerling-mediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten op school. Via de methode Vreedzame School, gericht op de sociaalemotionele ontwikkeling, leren kinderen op de Horster basisschool op een positieve manier met elkaar omgaan, dat ze ook een stem hebben en zich gezien en gehoord voelen. 

In drie afzonderlijke trainingen worden de leerlingen opgeleid tot mediator. “We beginnen bij de basis”, legt leerkracht Nieneke van Deijnen uit. “We behandelen onderwerpen als het in gesprek gaan met kleinere kinderen en hoe je je dan gedraagt: wat is een goede luisterhouding? Zo hebben we het over het samenvatten van wat de kinderen zeggen en hoe je lichaamstaal is.” Ook leren de mediatoren in de dop dat ze altijd onpartijdig moeten zijn. “Of je iemand nou extra leuk of aardig vindt, dat mag je niet meenemen in je oordeel. Zo kan je het verhaal van beide kanten aanhoren.” In de volgende stap leren de leerling-mediatoren dat ze nooit zo maar de oplossing moeten geven, maar dat ze de kleinere kinderen zelf met ideeën laten komen. Wel kunnen ze een tip geven.

Het is een belangrijke taak, benadrukt Nieneke. “De kinderen zijn ondersteunend aan de leerkrachten. Het komt wel eens voor dat wij als docent iets niet in de gaten hebben, maar de mediatoren dit wel zien en oppakken”, legt ze uit. “Ook is de drempel naar een ander kind soms lager dan meteen naar een meester of juf toe te stappen.” Het mes snijdt aan twee kanten, want volgens Nieneke leren vooral de mediatoren uiteindelijk het meest. “Geduld, goed luisteren, omgaan met allerlei soorten dingen”, somt ze op. “Je ziet ze ook opleven als ze iemand kunnen helpen.”

Dat maakt dat Nieneke laaiend enthousiast is over het programma. “Het is absoluut succesvol. De mediatoren groeien heel erg en je ziet ook dat kleinere kinderen het heel interessant vinden. “Laatst vroegen een paar kinderen uit groep 3 of ze stage mochten lopen bij de kinderen uit groep 7 en 8 die als mediator aan de slag waren.” 

Het levert dan ook een gevoel van saamhorigheid op. “Op deze manier groeien verschillende soorten kinderen naar elkaar toe en leren ze elkaar kennen. Ook kinderen uit lagere klassen hebben zo contact met bijvoorbeeld leerlingen uit groep 8. Dat zou normaal niet zo snel gebeuren, maar het zorgt voor een gevoel dat we bij elkaar horen en ogen en oren voor elkaar hebben.” Het is dan volgens Nieneke ook zeker een voorbereiding op de samenleving van later. “De Vreedzame School beschouwt klas en school als een leer- en leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen en waar kinderen leren wat het betekent om een democratisch burger te zijn”, legt ze uit. “Het is heel mooi om de trots te zien afstralen van de leerling-mediatoren, dan denk je echt: ze hebben zichzelf in hun kracht gezet.”

Tekst: Floor Velthuizen