Plan met fiets- en voetgangerstunnel bij station verdwijnt definitief in prullenbak

2 feb 2023, 07:25 Gemeente
Afbeelding

Na veel mitsen en maren is de kogel eindelijk door de kerk: de gemeenteraad ging dinsdagavond 31 januari akkoord met een aangepast ontwerp voor de herinrichting van station Horst-Sevenum. Daarmee gaat er definitief een streep door het plan waarbij een fiets- en voetgangerstunnel een groot deel van de huidige problemen op zou moeten lossen. De ondergrondse doorgang bleek simpelweg te duur. Een meerderheid van de gemeenteraad sprak haar voorkeur uit voor de aangepaste plannen met oversteekplaatsen, in de hoop dat er spoedig gestart wordt met de realisatie.

“Wat ons betreft doen we het goed, of we doen het niet”, aldus Peter Lalieu, die weinig twijfel liet bestaan over het standpunt van de VVD. Zijn partij stemde, net als Perspectief en BVNL, niet in met het aangepaste ontwerp. Daarmee waren zij echter in de minderheid. De overige partijen plaatsten stuk voor stuk kritische kanttekeningen bij de manier waarop de aangepaste ontwerpplannen tot stand kwamen, maar hebben ook begrip voor de redenatie vanuit het College van B&W. Daarnaast leek de noodzaak om eindelijk door te pakken in dit project, dat al meer dan een decennium onderwerp van gesprek is, reden voor enkele partijen om knopen door te hakken.

Niet uit te leggen

De fiets- en voetgangerstunnel zou voor een veilige ondergrondse oversteek gaan dienen. Met name voor leerlingen van het Yuverta Collega, die veel gebruikmaken van deze route. Door gestegen bouwkosten en andere onvoorziene omstandigheden bleek eerder al dat de herinrichting van het stationsgebied daarmee ruim 8 miljoen duurder uit zou vallen. “Aan de buitenwacht uitleggen dat die tunnel ruim 8 miljoen euro extra waard is, gaat ook ons te ver”, gaf raadslid Alex Janssen (CDA) te kennen. “Echt kiezen is daarom niet aan de orde, hoewel een tunnel lange tijd de meest praktische oplossing leek.”


In plaats van de tunnel komen er oversteekplaatsen, welke vele malen goedkoper te realiseren zijn. “We gaan zo spoedig mogelijk aan de slag en doen ons best om de realisatiedatum te halen, zodat de bestaande situatie veiliger wordt. Verkeersveiligheid staat daarbij met stip op één”, liet wethouder Thijs Kuipers in een reactie weten. “De plannen opnieuw tegen het licht houden en doorrekenen, is wat ons betreft onverantwoord.” In de herziene plannen blijft de rotonde, die het kruispunt Stationsstraat-Spoorweg moet vervangen, wél overeind. Daarnaast verhuizen de bushaltes aan de Stationsstraat richting het stationsgebouw en wordt het aantal parkeerplaatsen uitgebreid met ruim tweehonderd.