HALLO kondigt overgang naar abonnementenmodel aan

5 okt 2023, 08:00 Algemeen
Afbeelding

Het weekblad HALLO wordt vanaf november niet meer huis-aan-huis verspreid. Wegens een aanhoudend tekort aan bezorgers en het teruglopende aantal advertenties, heeft uitgever Kempen Media besloten om over te gaan op abonnementen. Ook krijgt de HALLO een nieuwe lay-out en wordt er in de toekomst nog meer ingezet op online nieuwsverspreiding. Door over te gaan op een abonnementenmodel kan honderd procent gegarandeerd worden dat abonnees de weekkrant rechtstreeks bij hen thuis bezorgd krijgen en is het voortbestaan van de HALLO gewaarborgd. 

Bij het ontstaan van HALLO in 2009 werd een verdienmodel gecreëerd waarbij alle kosten uit de advertentie-inkomsten werden betaald. Doordat het medialandschap in de loop der jaren is veranderd, zijn er echter voor adverteerders tegenwoordig veel meer kanalen waarop zij kunnen communiceren met hun klanten. Voor HALLO betekent dat al enige tijd een terugloop van het aantal advertenties. “Dat houdt in dat de kosten stijgen om de HALLO in haar huidige vorm uit te geven”, legt Mike van Kempen, directeur van Kempen Media, uit. “Hierdoor zullen wij een beroep gaan doen op onze lezers om, samen met de adverteerders, een bijdrage te doen om de weekbladen HALLO Horst aan de Maas en HALLO Peel en Maas te laten blijven bestaan.” 

Voordelen

Uit een uitgebreid lezersonderzoek in de desbetreffende gemeentes bleek onlangs dat het merendeel van de lezers van HALLO waarde hecht aan lokaal nieuws en het belangrijk vindt hiervan op de hoogte te zijn. Dit kan via het papieren nieuwsblad, maar ook via digitale kanalen zoals sociale media en de website. Een groot deel van de respondenten gaf aan bereid te zijn te betalen voor dit lokale nieuws. “We begrijpen dat deze verandering voor sommigen wellicht verrassend is, maar we willen benadrukken dat het overgaan naar een abonnementenmodel tal van voordelen met zich meebrengt”, geeft Van Kempen aan. 

Bezorggarantie

Eén van deze voordelen betreft de bezorggarantie. Wegens een aanhoudend tekort aan bezorgers zorgde dit het afgelopen jaar voor de nodige uitdagingen. Door de HALLO enkel nog te bezorgen bij abonnees, behoren deze uitdagingen echter tot het verleden. “Met een HALLO-abonnement ben je verzekerd van een tijdige en betrouwbare bezorging van jouw exemplaar rechtstreeks bij je thuis. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over het missen van een editie”, verzekert Van Kempen. Daarnaast blijft HALLO trouw aan haar kernwaarden door te blijven focussen op lokaal nieuws. Met een abonnement blijven lezers op de hoogte van alles wat er speelt in hun buurt. “Doordat wij midden in de samenleving staan, vervullen we een grote rol in de communicatie tussen lokale overheid en burgers en bedrijven onderling.”

Kwaliteit

Naast het papieren nieuwsblad zullen abonnees ook exclusieve toegang hebben tot de digitale kanalen van HALLO. “Dit omvat onze website en sociale media, waardoor je altijd en overal toegang hebt tot het laatste nieuws en updates”, stelt Van Kempen.

Door over te stappen op een abonnement, dragen lezers direct bij aan het voortbestaan van HALLO. “We willen graag de kwaliteit van de redactie waarborgen en waar mogelijk verbeteren. Middels abonnementen kan hoogwaardige journalistiek geleverd blijven worden.” Met de overgang op abonnementen gaat ook de uitstraling van HALLO veranderen. Een informatieve krant, gepresenteerd in een nieuw jasje van hoge kwaliteit.

Korting

Er zijn diverse abonnementsvormen beschikbaar. In onderstaande afbeelding worden de verschillende opties verduidelijkt. “Wanneer een abonnee aangeeft in zijn of haar eigen wijk de HALLO te gaan bezorgen bij minimaal tien andere jaarabonnees, dan krijgen al deze abonnees korting op hun abonnement”, legt Van Kempen uit over één van de mogelijkheden. Wanneer je het nieuws uit de HALLO digitaal tot je neemt, is er ook de mogelijkheid om enkel een digitaal abonnement af te sluiten. “Daarmee krijg je toegang tot alle artikelen op de websites. Dus ook die van HALLO Peel en Maas. Een deel van de redactionele artikelen, de zogenaamde premium artikelen, dat online verschijnt is in de toekomst alleen beschikbaar voor abonnees.”

Overgang

Met ingang van 1 december wordt er volledig overgestapt op het abonnementenmodel. Vanaf 1 november wordt de HALLO niet meer huis-aan-huis bezorgd, maar is deze wel nog te verkrijgen op afhaalpunten.

Lezers die een papieren jaarabonnement afsluiten, ontvangen de maand november gratis de HALLO thuis.

Afbeelding