Torenhoge rekeningen door malafide rioolontstoppers aan orde van de dag

16 mrt 2023, 09:35 Algemeen
Afbeelding

Steeds vaker zijn inwoners van deze gemeente de dupe van louche rioolontstoppers, die in geval van nood de verstopte boel komen repareren. Vervolgens wordt de nietsvermoedende opdrachtgever echter opgezadeld met een gepeperde rekening. Reden voor de gemeente Horst aan de Maas om een campagne te starten en mensen nadrukkelijk te waarschuwen voor dit soort praktijken, zo werd aangekondigd tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 14 maart.

Een rekening van pak ‘m beet 3.000 euro, voor een uurtje werken aan een verstopt riool: ook in Horst aan de Maas krijgen inwoners steeds vaker dit soort facturen na afronding van de werkzaamheden in handen gedrukt, meldt wethouder Eric Beurskens. “Het gaat om bedrijven die onder 085-nummers opereren”, verduidelijkt hij. “Bij de gemeente worden we steeds vaker geconfronteerd met claims waarbij inwoners malafide bedrijven inschakelden om een verstopping te verhelpen. Deze bedrijven beweren ten onrechte dat hun gepeperde rekening op de gemeente verhaald kan worden. Bedragen van 750 euro, tot enkele duizenden euro’s, zijn geen uitzondering.”

Landelijk probleem

Verhalen over louche putjesscheppers zijn er landelijk gezien al langer. Eerder al meldde de Consumentenbond dat het steeds vaker meldingen krijgt van mensen met een verstopt toilet, die vervolgens via Google op zoek gaan naar een rioolmonteur. Vervolgens vinden ze via de zoekmachine een 085-nummer en worden ze verbonden met een callcenter. Deze stuurt een monteur, die het probleem daadwerkelijk verhelpt, maar daar wel de absolute hoofdprijs voor wil vangen. “We adviseren onze inwoners om in zee te gaan met regionale en lokale bedrijven. Die hanteren echt andere prijzen”, zegt Beurskens. “De malafide callcenters verschijnen bij een zoekopdracht vaak bovenaan de resultaten, dus het vergt wellicht wat extra ‘scrollen’.”

Spelregels

Het verhaal dat de monteurs vertellen over het verhalen van de kosten op de gemeente, is in ieder geval een grove leugen, stelt Beurskens. “Wanneer er sprake is van een verstopping op eigen terrein, bent u als inwoner zelf verantwoordelijk. Dus ook voor de rekening. Als een verstopping zich op gemeentelijke grond bevindt, belt u de gemeente. Zij schakelen vervolgens een bedrijf in en betalen de rekening. Het verhalen van de kosten, zoals de bedrijven beweren, is dus nooit aan de orde.”

Campagne

Gemeente Horst aan de Maas wil koste wat kost voorkomen dat meer inwoners slachtoffer worden van dit soort oplichtingspraktijken. Daarom wordt er spoedig gestart met een campagne, waarin wordt gewaarschuwd. “We zien en horen helaas dat er steeds meer slachtoffers zijn in deze gemeente. Daarom gaan we inwoners actief informeren over deze praktijken.” Waar het College van B&W de pijlen nu expliciet lijkt te richten op rioolontstoppers, zijn er landelijk gezien ook verhalen bekend van slotenmakers, ongediertebestrijders en klusjesmannen die soortgelijke werkwijzen hanteren. Verscholen achter anonieme 085-nummers presenteren ze, net als de rioolontstoppers die in Horst en omgeving nu hun slag lijken te slaan, gepeperde rekeningen voor relatief kleine klusjes.