#GedraagOw

2 feb 2023, 08:10 Algemeen GedraagOw
Afbeelding

Vrienden en familie van Guus Janssen, die vorig jaar overleed nadat hij werd neergestoken op carnavalsmaandag, hebben een lokaal trademark opgezet: #GedraagOw. Deze hashtag is gericht op zinloos geweld, maar ook op discriminatie, seksueel overschrijdend gedrag en pesten. De trademark is gelanceerd op Guus’ verjaardag: donderdag 2 februari. 

Met #GedraagOw hopen de initiatiefnemers onder de aandacht te brengen dat dit soort incidenten niet horen te gebeuren en mensen op deze wijze geattendeerd worden op hun eigen en elkaars gedrag en dit bespreekbaar te maken met als doel een liefdevollere samenleving te creëren.

Bijna een jaar na het overlijden van Guus Janssen, wordt er in Horst nog elke dag gerouwd om zijn dood. Guus werd tijdens het stappen met carnaval neergestoken en overleed aan de gevolgen daarvan. Hij werd maar 21 jaar. Ondanks hun verdriet hebben zijn vrienden en familie het afgelopen jaar niet stilgezeten. Ze organiseerden een speciaal voetbaltoernooi bij Wittenhorst als blijvend eerbetoon aan Guus. Hiermee wilde de groep geld ophalen voor het goede doel. “Dit geld wilden we schenken aan een goed doel rondom zinloos geweld”, legt vriend Pim Pijnenburg (21) uit. “We vonden het lastig om een passend doel te vinden en wilden het juist graag lokaal houden. Daarom besloten we, in samenwerking met Synthese, zelf iets op te zetten.” Dit leidde tot het lokale trademark #GedraagOw, waarvan de groep hoopt dat het blijvend in de gehele gemeente wordt opgepakt. “We hopen hiermee te bereiken dat er nooit meer zoiets plaatsvindt als dat er met Guus gebeurd is”, vertelt Guus Martens (21), een andere vriend van Guus Janssen. “Dit met de achterliggende gedachte: ‘hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit aanslaat bij iedereen, zodat mensen weten waar dit trademark voor staat?’. De hashtag GedraagOw was één van de eerste ideeën die bij ons opkwam. Het deed ons denken aan de lieveheersbeestjesposters die op het begin, vlak na Guus’ dood, overal hingen. Mensen legden toen ook meteen de link met het incident. Dit werd ook gedaan bij grote evenementen als kermissen. Naar aanleiding hiervan bedachten wij dat wij ook zoiets herkenbaars wilden ontwikkelen, waarbij mensen in onze gemeente meteen aan het denken worden gezet.”

Impact

Het lieveheersbeestje komt dan ook terug in het logo dat de groep ontworpen heeft. “De stippen zijn te zien in de hashtag”, vertelt Pim. “Mensen in Horst aan de Maas linken het lieveheersbeestje toch ook wel aan de gebeurtenis.” De volgende stap is om het trademark zo veel mogelijk te verspreiden. “We hopen dat #GedraagOw uiteindelijk overal in onze gemeente terugkomt en dat we allemaal staan voor een beter en liefdevoller Horst aan de Maas”, zegt Pim. “Of dit nu tijdens carnaval is, een avondje uitgaan of tijdens de kermis. Het moet ervoor zorgen dat je twee keer nadenkt over waar je mee bezig bent en dat je andere mensen om je heen ook durft aan te spreken op hun gedrag. Dit gaat niet alleen over zinloos geweld, maar ook over bijvoorbeeld discriminatie, pesten of seksueel overschrijdend gedrag. Wij kunnen nog zoveel doen, maar uiteindelijk is het je eigen gedrag dat je uitvoert. Daarnaast kun je een positieve invloed zijn op de mensen om je heen.”

Steun

Normaal trekken de jongens, die samen in een vriendengroep van twaalf man zitten, er altijd op uit tijdens carnaval, maar Guus’ dood heeft hun beeld van het feest voorgoed veranderd. “We vierden altijd samen, maar carnaval heeft voor ons een hele andere lading gekregen”, legt Guus uit. “We weten dat Guus had gewild dat we gewoon carnaval zouden gaan vieren, maar binnen onze groep staan we hier verdeeld tegenover. Er zijn verschillende jongens die al hebben aangegeven sowieso niet te gaan vieren, maar anderen willen het ook wel proberen. Ik zie er zelf ergens wel tegenop, omdat ik weet dat het een hele heftige tijd gaat zijn. Toch wil ik het wel een kans geven. Als ik er niet van kan genieten, kan ik altijd nog naar huis gaan.” Pim beaamt dit. “We hebben gelukkig heel veel steun aan elkaar binnen de vriendengroep. Als we in een kleinere kring aan tafel zitten, komt het onderwerp altijd ter sprake.” De jongens geven aan een veilige omgeving te hebben gecreëerd om over hun gevoelens te praten. “Als iemand het wat moeilijker heeft, stuurt hij gewoon een berichtje in de groepsapp”, zegt Guus. “We zijn er dan ook echt voor elkaar.”

Lancering

De lancering van #GedraagOw is op donderdag 2 februari, op de verjaardag van Guus Janssen. In aanloop hiernaartoe heeft de groep verschillende instanties benaderd. “We hebben zo veel mogelijk bedrijven, horecazaken en scholen aangeschreven, vooral in Horst”, vertelt Pim. “We hebben namelijk stoeptegels laten maken, die geplaatst kunnen worden op schoolpleinen. Ook hebben we bordjes ontwikkeld, die bij de ingang of achter de bar bij horecazaken opgehangen kunnen worden.” Deze initiatieven werden met open armen ontvangen. “Er werd superenthousiast gereageerd”, geeft Guus aan. “Scholen wilden zelfs meerdere tegels plaatsen en er werd meteen aangeboden om de borden te laten drukken. Iedereen wilde ons helpen.” Ook van de gemeente ontvingen de jongens veel hulp. “We wilden banners laten afdrukken en de gemeente was meteen vol lof hierover. Burgemeester Ryan Palmen zei direct: ‘jongens, hang gewoon alles vol met posters en banners’. Er werd zelfs aangeboden om te helpen met het ophangen van de banners. We hebben veel steun aan de gemeente, dat is onwijs fijn.”Op 2 februari werd er een promotievideo gelanceerd en gaan de jongens in het centrum flyeren. “Dan kunnen we uitleggen waar we voor staan en wat we willen bereiken. Ook worden dan alle bordjes en tegels onthuld. De opening wordt groots. Het doel is dus dat mensen er op 2 februari gewoon niet omheen kunnen. Ze gaan het hoe dan ook zien”, zegt Pim. “We hebben zo’n hechte gemeenschap en zoiets als vorig jaar gebeurd is, dat zou nooit meer moeten gebeuren. Voor ons als vriendengroep en familie is het fijn om met het opzetten hiervan bezig te zijn, zodat Guus ook blijft voortbestaan. Het heeft echt iets teweeggebracht en dat helpt ons ook met de verwerking.” 

Mocht u het trademark ook terug willen laten komen in uw eigen organisatie of vereniging, dan kunt u de jongens altijd benaderen via de website guusjanssenvoetbaltoernooi.nl of per mail via info@guusjanssenvoetbaltoernooi.nl. Daarnaast kunt u ook mailen voor eigen ideeën en initiatieven en denkt de groep graag met u mee.