Vershuys bezorgt thuis

5-11-2009 door: Redactie
"Een nieuwe politieke partij? Mensen die in het schemerduister geschrokken reageren op de levensechte reclame voor het Vershuys". Zomaar wat reacties op het initiatief van Marwin Dekkers en Huub Heijer. Het gaat om een slimme combinatie van inspelen op een trend, gebruikmaken van de digitale snelweg en een bestaand distributiebedrijf. Dinsdag 27 oktober werd het Vershuys officieel gepresenteerd.

"De toekomst ligt in het verleden", aldus trendwatcher Anneke Ammerlaan in haar inleiding. Ze houdt zich bezig met trends in voeding.
"De magnetron is uit, net als Sonja Bakker. James Oliver heeft de juiste toonzetting te pakken. Hij gaat met de trend mee. De mens zal de komende tientallen jaren in het middelpunt staan.
Van de Tweede Wereldoorlog tot ongeveer 1975 kenden we de verzorgingsstaat. Veel subsidie en ondersteuning door de overheid. In de dertig jaar daarna stond het marktgericht denken centraal. De laatste jaren brokkelt dit af en gaat het om zoveel mogelijk nut voor jezelf, in veel aspecten. Er is aandacht voor slow food, wat niet staat voor langzaam eten. Het staat juist voor meer aandacht voor het eten in al zijn facetten", aldus Anneke.

Bij de aandacht voor het eten hoort dat je weet waar je product vandaan komt. We spreken dan niet meer van je eigen regio, maar van je eigen 'biotoop'. Het zelf bewaren van producten zal opleven. Denk daarbij aan inmaken, drogen en inleggen. Er komen veel boeken op de markt over hoe je weer veel zelf kunt doen. Men zoekt het buitengewone in het gewone. In Amerika groeit een afkeer van luxe producten.
Het woord 'duurzaam' wordt vervangen door 'ethiek'. Koken met aandacht betekent niet dat men weer uren in de keuken staat. Door alles zo simpel mogelijk te houden, blijft de tijd binnen de perken. Niet de laagste prijs gaat een rol spelen, maar de juiste prijs. De nieuwe luxe is dat je op elk moment kunt krijgen wat je wilt. Internet wordt een deel van het gewone leven. Bijna 10% van de non-fooddetailhandel gaat al via internet.
Allemaal ingrediënten voor een nieuw marktconcept. "We gaan voor  'verser, gemakkelijker en smaakvoller ', voor elf uur in de morgen besteld, de volgende dag bezorgd, thuis of bij een van de verspunten", aldus Marwin Dekkers in zijn inleiding.

In onze nieuwe gemeente zijn de verspunten  'De Gastendonk ' in Horst en  'IJsboerderij de Veldweide' in Sevenum. Carly Verstegen van de Veldweide gelooft in het concept. "Voor ons veranderen de openingstijden, ons assortiment wordt uitgebreid met groenten, fruit, rauwkost en salades. Wat we al deden, blijven we doen. Daarnaast zijn we afhaalpunt van de bestellingen via internet. Wat de klant hier zelf koopt, is zo vers mogelijk".
Marwin Dekkers constateert in zijn inleiding dat de verkoop van groenten en fruit via de supermarkt nog steeds toeneemt. Dit ten koste van de verkoop via de groentespeciaalzaak. De verkoop via boerderijwinkels neemt toe.

Op de vraag welke rol de economische malaise speelt voor het initiatief, zegt Marwin dat dit bij de opzet geen rol heeft gespeeld.
"De trend is dat men gemaksalternatieven wil, men is op zoek naar de echte waarden. Elk dag moet er gegeten worden en het liefst zo gezond en lekker mogelijk".
Jac Philipsen van supermarkt Jumbo geeft aan dat Jumbo ook een aantal producten rechtstreeks van producenten uit de streek betrekt. Aan versheid door een uitgekiende logistiek wordt veel aandacht besteed. "Liefst verkopen we Hollandse producten", zegt hij.Aardig is hoe Vershuys omgaat met gecombineerde bestellingen.

Stel je voor: je bestelt samen met je beide buren, drie in één dus.
Dit levert een aantrekkelijke korting op. Hiermee wordt ingespeeld op de trend naar meer buurtgevoel. Je eigen sociale 'biotoop', zou je kunnen ­zeggen.
Het concept Vershuys wordt de komende tijd uitgerold over Noord- en Midden-Limburg en over Oost-Brabant. In het afgelopen ­weekend vonden de open dagen plaats bij De Gastendonk en De Veldweide.

meer info zie: www.vershuys.com

Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie