Camperen op de camping in CaliforniŽ

29-7-2010 door: Redactie
Afgelopen maandagavond trok onze HALLO-verslaggever er op uit op zoek naar vakantiegangers in Horst aan de Maas. Hij bezocht boerderijcamping CaliforniŽ in Grubbenvorst en trof daar een stel aan uit het Brabantse Bladel. Waarom staan zij hier op de camping en wat interesseert hen zo bijzonder in Horst aan de Maas? Welke bezienswaardigheden bezochten zij en wat vinden zij als toerist van onze gemeente? Vragen waarop onze redacteur een antwoord hoopt te krijgen.
maskTop
Camperen op de camping in CaliforniŽ
maskBottom

Het tijdstip om de camping te bezoeken was niet bepaald gelukkig gekozen. Afgelopen maandag viel de regen met bakken tegelijk uit de hemel.

Geen ideaal vakantieweer maar desalniettemin kon dat het opgewekte humeur van Cees en Nel Veron uit Bladel niet breken. Het stel was vorige week zaterdag op de camping aangekomen samen met hun trouwe viervoeter Cody, een vijfjarige gekruiste Labrador.

De hond ligt rustig in de voortent van de caravan te slapen en roert zich nauwelijks van zijn plek. "Loop maar gerust door hoor, de hond doet niks", roept Nel met een puzzelboekje in de hand. Eenmaal binnen in de kleine knusse caravan maak in nader kennis met Cees (75) en Nel (71) Veron.
"We blijven een weekje hier en daarna gaan we nog een weekje naar camping Bergerhof in Sevenum. Dan komen ook onze kinderen en kleinkinderen op bezoek", zegt Nel. Het echtpaar uit Bladel kwam Camping Californië op het spoor via de VeKaBo gids (Vereniging Kamperen bij de Boer). Nel en Cees houden niet zo van drukte en willen vooral in en rond Horst aan de Maas fietsen en wandelen. Zo heeft Cees voor elke dag dat zij in Grubbenvorst verblijven een fietsroute uitgestippeld van gemiddeld genomen zo'n 40 kilometer.
"Alleen vandaag zijn we nergens geweest want het regende vrijwel de gehele dag. Gisteren (zondag), hebben we wel een fietstocht gemaakt. We zijn naar Lottum gefietst en naar Broekhuizen. Wat ons opviel was dat hier nog veel graansoorten staan, die zie je bij ons vrijwel niet meer", zegt Cees die ruim 35 jaar werkzaam was als postbode in Bladel.

Nel en Cees gaan niet voor de luxe naar een camping. "Nee hoor, wij willen gewoon lekker genieten en fietsen of wandelen door de natuur. Wanneer we er met de fiets op uit trekken mijden we zoveel mogelijk de dorpen zelf. We willen juist de buitengebieden ontdekken. Zo zijn we helemaal weg van het Maasdal, dat hebben wij in Bladel niet", zegt Cees. Het echtpaar heeft voor deze week nog een bezoek aan Museum De Locht op het programma staan en ze willen bierbrouwerij Hertog Jan bezoeken. Van het Rozenfestival in Lottum hebben ze vaker gehoord en daar komen ze speciaal voor terug. "Misschien dat we volgende week een keertje met onze kleinkinderen blauwe bessen gaan plukken want die zie je bij ons ook niet", stelt Nel voor aan haar echtgenoot.

Van natuurgebied het Schuitwater had het stel nog nooit gehoord. "Daar zien we misschien wel een ree maar dan moeten we wellicht 's morgens vroeg of 's avond laat daar naar toe gaan", oppert Cees. Ook willen de Brabanders nog een bezoekje brengen aan de weekmarkt in Horst en het Peeldorpje Griendtsveen. Op de vraag wat hen bewoog naar Horst aan de Maas te komen zegt Nel: "We zijn tien jaar geleden al eens op bezoek geweest in de regio. De mentaliteit van Limburgers spreekt me wel aan. Zo zag ik langs de weg een verkooppunt van fruit met daarbij een centenbakje met het verzoek het geld daarin te doen wanneer je fruit meenam. Zoiets zie je bij ons niet. Daar zou het bakje geplunderd worden evenals het fruit."

Naar het buitenland op vakantie gaan willen Nel en Cees niet. "Nee hoor, Nederland heeft zoveel moois te bieden, alleen zien de meeste mensen dat niet meer. Ik hoop in het gebied rondom Horst aan de Maas nog enkele konijnen, hazen en misschien wel een ree te zien. Dan is onze vakantie al geslaagd", meent Cees. Afgelopen zondag zagen Nel en Cees patrijzen tijdens hun eerste fietstocht door het buitengebied van Horst aan de Maas. "Ik heb mijn hele leven nog niet zoveel patrijzen gezien. Ik wist niet dat er nog zoveel patrijzen zijn", zegt Nel verwonderd. Het mag duidelijk zijn dat de sympathieke Brabanders houden van rust en van de natuur.

"Maar wat doen jullie wanneer het een hele dag regent?", vraag ik tot slot. "Nou, wij vervelen ons niet hoor. Lekker lang uitslapen, puzzelen en routes uitzoeken voor als het droog is. Alleen is het jammer dat ons radiootje kapot is, nu blijven we verstoken van nieuws en weerbericht. Maar dat maakt niks uit want het was toch maar een radiootje van niks. En nu d'n Tour de France is afgelopen vermaakt Cees z'n eigen wel met mij", besluit Nel het vraaggesprek op z'n Brabants. Het echtpaar schatert het uit. "Goh, wat kunnen wij het toch goed vinden met jullie Limburgers."

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.