'Een inbraak is nooit te voorkomen'

8-2-2018 door: Redactie
Inbrekers hebben slechts enkele seconden nodig om ergens binnen te komen. Via de campagne ‘Maak het ze niet te makkelijk’ worden bewoners door politie en justitie erop gewezen de ramen te sluiten, een lichtje te laten branden en deuren op slot te doen als ze van huis gaan. In de gemeente Horst aan de Maas is 30 procent ooit slachtoffer geweest van een inbraak. Ruim 63 procent is het er over eens dat hier weinig tot niets aan te doen is. “Als dieven binnen willen komen, komen ze toch wel binnen. Je kunt het ze alleen maar lastiger maken”, is een mening die velen delen. Dat blijkt uit onderzoek van TipHorstaandeMaas.nl

Er dient wel vermeld te worden dat onder die benoemde 30 procent van inbraken, ook de pogingen en auto-inbraken geteld zijn. “Poging tot inbraak, maar niet binnengekomen. Zeer goed hang- en sluitwerk heeft dit voorkomen”, weet iemand te vertellen. Iemand anders heeft weer een andere strategie: “De kunst is om jouw huis minder aantrekkelijk te maken dan een ander.” Een derde vindt toch aansluiting bij de eerdergenoemde campagne: “Als je zorgt dat er verlichting brandt, radio of tv aan, dat geeft altijd het gevoel dat er iemand thuis is. Een hond schrikt ook af.” Een middel waar slachtoffers van inbraak veelal mee te maken hebben, is het intikken van een ruit. “Als ze grote stenen door een dubbele beglazing gooien kun je het niet voorkomen.”

Kortom, de meerderheid is het er over eens dat een inbraak niet helemaal te voorkomen is, maar wat je wel kunt doen is maatregelen nemen die vertragend werken. Hierin maken ze onderscheid tussen gelegenheidsdieven en beroepsinbrekers, waarbij de tweede partij het moeilijkst te weerhouden is. “Je kunt je niet 100 procent wapenen tegen de sluwheden van inbrekers.” Ook zijn er mensen die zeggen dat de taak aan de politie is om er iets aan te doen: “Men moet veel zwaardere straffen
opleggen.” Iemand anders vult dit aan met: “Politie in elk dorp en stad, en laat politie harder optreden en meer gezag hebben. Respect afdwingen.”

TipHorstaandeMaas is een samenwerkings­verband tussen HALLO Horst aan de Maas en TopOnderzoek. Voor meer resultaten of aanmelden voor de volgende enquête, kijk op www.tiphorstaandemaas.nl

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie