Toekomst groot vraagteken

28-6-2012 door: Redactie
Het consumentenvertrouwen is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gedaald. De stemming onder consumenten is in de maand juni verder verslechterd. Deze verslechtering evenaart het historisch dieptepunt van juli 2003. In de gemeente Horst aan de Maas is de stemming niet veel beter.

Volgens het CBS zijn consumenten vooral pessimistischer over de economische situatie in de komende twaalf maanden. “Mijn vertrouwen in de economie wordt minder. De werkgelegenheid gaat achteruit en alles wordt duurder”, vertelt Hans Litjens (51) uit Horst. Ook een 49-jarige vrouw uit Grubbenvorst heeft af en toe niet veel vertrouwen meer. “Het blijft altijd een moeilijke vraag. Soms heb ik wel vertrouwen en soms weer niet.”

Deze gedachte geldt echter niet voor iedereen. “Eerlijk gezegd maak ik me niet zo druk. Ik heb niet meer zo’n lange toekomst, de jongeren wel. Mijn financiële situatie verandert waarschijnlijk toch niet meer. Zo lang ik mijn pensioen krijg, ben ik tevreden”, zegt een 75-jarige vrouw uit Horst.

Het oordeel over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen bleef hetzelfde als in eerdere peilingen. De meesten letten hiermee toch op in deze onzekere tijd. “Je weet niet wat er gaat gebeuren”, zegt een 26-jarige vrouw uit Melderslo. Een 54-jarige man uit Grubbenvorst vindt dat in deze tijd het behouden van een baan onzeker is. “Ik wil een buffer overhouden voor als er echt rare dingen gebeuren.”

Het vertrouwen in de eigen financiële situatie blijft volgens het CBS de komende twaalf maanden onverminderd laag. De meeste mensen uit Horst aan de Maas hebben wel vertrouwen in hun eigen financiële situatie, in tegenstelling tot de uitkomst van het CBS. “We hebben het goed in de hand. We weten precies wat we doen”, vertelt de 54-jarige man uit Grubbenvorst. Maar voor anderen, zoals Hans Litjens, is de toekomst een “groot vraagteken.”

Reageer op dit artikel
Schrijf als eerste bezoeker een reactie op dit artikel!
Tip een vriend over dit bericht Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2014 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie