Innovatie op het Rozenfestival

26-7-2012 door: Redactie
Een groot bord telt de dagen af tot vrijdag 10 augustus. Het Rozenfestival verandert Lottum tweejaarlijks in een nog grotere oase van rozen. Elk jaar lijkt het festival groter te worden. Doelstelling van de nieuwe voorzitter voor dit jaar was innoveren. En dat lijkt aardig gelukt.
maskTop
Innovatie op het Rozenfestival
maskBottom

Jan Huys nam na het vorige festival het voorzittersstokje over van Theo Verheggen. “De voorbereidingen liggen goed op schema. Vorige week hadden we nog een informatiebijeenkomst en ook de stemming is goed”, zegt hij vol vertrouwen.

De strakke planning is ingevuld en ook een groot deel van de vrijwilligers heeft zich al aangemeld. “Bij het festival helpen zo’n 1.000 vrijwilligers. Nu hebben zich er zo’n 700 ingeschreven. Ook het deelnemersveld zit al vol”, aldus de voorzitter.

Het Rozenfestival mobiliseert elke twee jaar het grootste deel van de inwoners van Lottum. “Het is ook uniek in setting. Je moet meedoen om te voelen wat het is. Sommige mensen plannen hun vakantie om het festival heen: er komt een enorme collectieve energie vrij. De saamhorigheid is ongekend”, vertelt Huys trots.

Een van de speerpunten van het nieuwe bestuur was innovatie. En dat lijkt goed te komen: “We hebben de vroegere combi’s tussen bedrijven of instellingen en locaties losgelaten. Op het Maasveld worden bijvoorbeeld grote objecten gemaakt door decorbouwers, en daarin komt dan weer een demonstratie, een soort magische show. Meer verklap ik nog niet hierover. Maar ook organisatorisch zijn we aan het vernieuwen: vrijwilligers kunnen zich bijvoorbeeld digitaal bij projecten aanmelden, kaartjes kunnen online gekocht worden en men kan pinnen bij de kassa en muntenverkoop.”

Het convenant dat de organisatie met de Floriade sloot, heeft zeker bijgedragen aan de bekendheid van het festival. Huys is dan ook positief over de verwachte bezoekersaantallen. “De Week van de Potroos op de Floriade was bijzonder succesvol. Veel mensen waren verrast door alle geuren en kleuren. En hier in de Rozenhof werd het meteen drukker.” De verwachtingen zijn dan ook hoog. De Bed & Breakfasts zitten vol, de bussen zijn volgeboekt en de organisatie is er klaar voor. “Maar mooi weer blijft een belangrijke factor. Het moet niet te nat zijn, maar ook niet te droog. Ik durf niet meer te kijken naar de verwachtingen”, zegt Huys.

Het Rozenfestival is van vrijdag 10 tot en met maandag 13 augustus in Lottum. Voor meer informatie, kijk op www.rozendorp.nl

Reageer op dit artikel
Schrijf als eerste bezoeker een reactie op dit artikel!
Disclaimer | Copyright© 2014 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie