Het wij-gevoel van het Horster hundje

5-7-2018 door: Redactie
Het Horster centrummanagement is bezig met een project om het ‘Horster hundje’ nieuw leven in te blazen. Het doel is om de sociale verbinding en de culturele identiteit van Horst te bevorderen. Dit project houdt in dat er een nieuw hondje in het centrum van Horst geplaatst wordt en dat jong en oud betrokken wordt bij verschillende culturele projecten.
maskTop
Het wij-gevoel van het Horster hundje
maskBottom

Sinds 2014 staat het standbeeld van het Horster hundje op het Lambertusplein in Horst. Sindsdien is het beeld van het hondje op veel meer plekken verschenen. Zo is er een hardloopwedstrijd georganiseerd in het centrum van Horst, genaamd Rundje um ’t Hundje en hebben lokale winkels het beeld van ’ t hundje verwerkt in hun logo en zelfs in hun producten. Jan Duijf, een van de initiatiefnemers van het project, vertelt dat hij vond dat er nog veel meer uit dit initiatief gehaald kon worden. “Het versje: ‘Hedde dors? - dá godde noar Hors - doa stiët en hundje - dát pist ow in ut mundje’, ligt ten grondslag aan het idee van dit project. Het is een versje dat vooral de oudere generatie nog goed kent en heeft doorverteld aan de jongeren. Het heeft een ondeugend imago en geeft een iconisch beeld aan de Horsterse gemeenschap”, vertelt hij. “Nu willen we een geschikter beeld in het centrum plaatsen dat dat ondeugende imago ook weergeeft. Het huidige ‘hundje’ zit namelijk in plaats van dat hij plast. We gaan in september een wedstrijd organiseren waarin Horster kunstenaren een beeld mogen gaan ontwerpen dat het huidige in 2019 gaat vervangen. Zo willen we de Horster gemeenschap meer betrekken bij dit stukje cultuur.”

Naast een wedstrijd om dit beeld te ontwerpen, vertelt Jan Duijf dat er nog meerdere culturele projecten worden georganiseerd die door fondsenwerving worden gefinancierd. Zo wordt er via de middelbare scholen een verhalenwedstrijd gehouden waarbij jongeren hun fantasie mogen los laten op hoe dit hondje in Horst terecht is gekomen. “Het gaat er dan vooral om dat de jonge generatie creatief bezig kan zijn en dat ze daarnaast in aanraking komt met een stukje cultuur van Horst aan de Maas. Een publieksjury jureert uiteindelijk de korte verhalen waarna een winnaar gekozen wordt. Dit verhaal wordt dan gebruikt om er een stripverhaal van te maken. Basisschooljeugd of zelfs nog jonger maakt dan op deze manier kennis met het verhaal van ‘t hundje. Zo gaat dit verhaal echt leven in de gemeente.”

“Op muzikaal gebied willen we het concept ook doorvoeren. Lokale muzikanten en bands krijgen de mogelijkheid om een liedje over ’t hundje te maken en deze op te nemen in een professionele studio. Uiteindelijk wordt dit liedje gebruikt in muzieklessen op de basisschool en wordt het op evenementen in Horst gespeeld”, vertelt Jan Duijf. Daarnaast krijgen nieuwkomers in de gemeente Horst aan de Maas een beugelfles met het logo van het Horster hundje als welkomstcadeau. “Zo willen we iedereen betrekken bij het project en een wij-gevoel creëren”, vertelt Duijf. “Ik denk dat we dat zo op een mooie manier kunnen doen.”

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie