'Er voor zorgen dat water normaal wordt'

12-4-2018 door: Redactie
Verschillende organisaties in de gemeente Horst aan de Maas hebben zich samengepakt om er voor te zorgen dat meer kinderen kiezen voor een gezondere leefstijl. Water speelt hier volgens hen een cruciale rol in. Hier hebben ze de campagne ‘Horst aan het water, lekker verfrissend’ aan gekoppeld die van start gaat in de week van 16 tot 20 april.
maskTop
'Er voor zorgen dat water normaal wordt'
maskBottom

“Dit initiatief hebben we met verschillende organisaties opgepakt in de gedachtegang van de Gezondste Regio 2025”, vertelt Nico Freriks. Hij coördineert het behalen van die JOGG-doelen voor de gemeente Horst aan de Maas. JOGG staat voor ‘Jongeren op gezond gewicht’ en is een landelijke organisatie die subsidie ontvangt van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Samen met gemeenten, landelijke partners en professionals in het hele land streeft zij naar een samenleving waarin de omgeving leidt tot gezond gedrag. “Door heel Nederland zijn er verschillende gemeenten die hier mee aan de slag zijn gegaan en allemaal kunnen ze hier hun eigen invulling aan geven. In de basis komen die doelen er op neer dat ze stimuleren om de inwoners te laten kiezen voor een gezondere levensstijl”, vertelt Freriks.

Van hieruit zijn verschillende verenigingen, instanties en organisaties in de gemeente Horst aan de Maas rond de tafel gaan zitten, om te kijken welke invulling ze hier aan konden geven. “Wij kozen toen al vrij snel voor water, omdat hier op veel verschillende manieren op een gezonde manier iets mee te doen is. Op de eerste plaats is het gezond, lekker en goed voor je lichaam. Op de tweede plaats zijn er voldoende sportieve activiteiten te bedenken die met water te ondernemen zijn. We willen werken aan de bewustwording bij mensen dat water heel normaal is om te drinken. Mensen weten wel dat water gezond is, maar zijn er verder niet meer bewust mee bezig”, geeft Freriks aan. “Je ziet of hoort het maar al te vaak op verjaardagen als iemand vraagt om water te drinken, dat ze dan de reactie krijgen: ‘maar we hebben ook wel fris of iets anders‘. Alsof het niet normaal is om water te drinken”, voegt Jacqueline Versleijen, cluster-manager voor kinderopvang ’t Nest op verschillende locaties in de gemeente, hier aan toe.

Wat de instanties die meewerken aan de campagne typeert is dat ze allemaal op de één of andere manier met kinderen te maken hebben. Denk hierbij aan BiblioNu, kinderfysio Coenen Kids, logopedie Gertie Beurskens en zwembad De Berkel. Zo dus ook ’t Nest. Samen verzorgen zij de opvang voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar en de buitenschoolse opvang van kinderen tussen 4 en 13 jaar. Versleijen: “Wij hebben besloten om in plaats van ranja alleen nog maar water te schenken tijdens de eetmomenten. We willen er voor zorgen dat het voor de kinderen normaal is om water te drinken en dat ranja alleen bij bijzondere gelegenheden gedronken wordt. We hopen dat ze dan uiteindelijk ook thuis meer water gaan drinken, wat dan hopelijk ook overslaat op de ouders. Een letterlijke vertaling van jong geleerd is oud gedaan.”

“We willen er voor zorgen dat er weer over water gepraat wordt. De kracht van deze campagne zit er dan ook in dat het gemeentebreed gedragen wordt en dat het door verschillende partijen samen gedaan wordt. De inwoners komen er zodoende op verschillende manieren mee in aanraking. Niet alleen het drinken; we willen mensen weer echt actief bezig laten zijn met water”, vertelt Freriks. “Zo delen we flesjes met water uit tijdens de Sportweek en de Koningspelen en gaan bijvoorbeeld leerlingen van het Dendron College ook voor een kennismaking met waterskiën naar recreatiecentrum De Schatberg in Sevenum, om maar even iets te noemen.”

De kick-off van deze campagne vindt plaats op woensdag 18 april tijdens de week van het jonge kind. Op het Lambertusplein in Horst zijn dan diverse activiteiten die allemaal iets met water te maken hebben. De activiteiten zijn gericht op kinderen tot en met 4 jaar en hun ouders. Ze kunnen er dan spelletjes doen, lekkernijen maken met water en meedoen met diverse beweegactiviteiten. “Dat we gekozen hebben voor deze week is dus niet geheel toevallig. Het is de ideale gelegenheid om meteen die verbinding te maken tussen kinderen en water”, aldus Freriks.

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie