De 24 uur van Horst aan de Maas

21-5-2016 door: Redactie
Het was zwaar, vermoeiend, maar zeer leerzaam. Een aantal gemeenteraadsleden van gemeente Horst aan de Maas deden mee aan ‘De 24 uur van… Horst aan de Maas’. Samen met het college van B&W en het directieteam waren de raadsleden 24 uur zijn bezig geweest om volgens het thema van de 24-uurssessie ‘anders te kijken, anders te zien en anders te doen’.
fotoMasker
Vorige foto
Vorige foto

Daar zitten ze dan in de raadzaal, alle deelnemers van de 24-uursmarathon. Vermoeid maar voldaan luisteren ze naar de afsluitingswoorden van burgemeester Kees van Rooij. “Het was zwaar. Maar ik moet zeggen, we hebben er wel veel van geleerd”, zegt Van Rooij. “Door een andere manier met elkaar in gesprek te gaan, krijgen we veel klaar. Een groot succes voor ons allemaal.”

Het belangrijkste dat Frans Kerstjens van Essentie geleerd heeft de afgelopen 24 uur, was dat de gemeente dichter bij de burger moet gaan staan. “De samenleving verandert. Dat neemt allemaal nieuwe ideeën en problemen met zich mee. De vraag die ik en vele collega’s hebben gesteld is, hoe gaan we hier mee om? Voor ons viel het op dat we meer naar de burger moeten luisteren. Burgerinitiatieven worden de komende tijd heel belangrijk.”
Richard van Weegen van de PvdA, bevestigt het standpunt van Kerstjens. “We moeten inderdaad dichter bij de burger staan. Zo moeten we luisteren naar wat zij willen. Ik heb ook gemerkt dat we het als gemeente Horst aan de Maas niet slecht hebben. We moeten deze kracht volhouden.”

Thijs Lenssen van de SP vertelt dat de gemeente informatie aan burgers zo min mogelijk een politieke kleur wil geven. “Wanneer wij een bericht op internet zetten, dan heeft dat vaak een politiek tintje. Hier willen we vanaf. Ik heb ook veel van andere partijen geleerd in deze marathon. Sommige leden gaan bij hun eigen partij zitten, maar daar heb ik expres niet voor gekozen. Door de ideeën van andere partijen aan te horen, krijg je nieuwe informatie binnen die wij ook weer kunnen gebruiken.” Lenssen vond de 24 uur heel leerzaam. “Ik zou zeggen, voor herhaling vatbaar. Zoiets moet elk jaar georganiseerd worden.”

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie