Beelden vertellen het verhaal van Horst aan de Maa

23-2-2017 door: Redactie
Hoe kijken inwoners, ondernemers en toeristen tegen Horst aan de Maas aan? En klopt dat beeld met wat de gemeente wil uitdragen? Om daar achter te komen liet het College van B&W van Horst aan de Maas een imago-onderzoek uitvoeren. Conclusie: Horst aan de Maas is ondernemend, actief en saamhorig.

Gemeente Horst aan de Maas wil zich profileren, oftewel een bepaald beeld uitdragen. “Profileren is hoe wij graag als gemeenschap gezien willen worden”, licht burgemeester Kees van Rooij toe. “Om ons goed te kunnen profileren, moeten we weten wat ons imago is. Met andere woorden: hoe mensen tegen ons aankijken. Past dat imago vervolgens bij het profiel dat je uit wilt stralen? En welke eigenschappen zijn typisch voor Horst aan de Maas?” Zo’n 2.300 mensen gaven hun mening over Horst aan de Maas. “Het beeld dat uit het onderzoek naar voren is gekomen, is vooral positief te noemen”, aldus Van Rooij. “De drie sterkste punten van Horst aan de Maas zijn ondernemend, actief en saamhorig.”

Een uitkomst die volgens hem niet verrassend is, maar wel fijn om bevestigd te hebben. Uit het onderzoek kwamen ook verbeterpunten naar voren. Zo was een veel gehoorde reactie dat de kleine kernen vaak worden vergeten en Horst de meeste aandacht krijgt. Het zijn gevoelens die bij de gemeente bekend zijn, zegt Van Rooij. “Horst is vaak prominent in beeld, er wordt veel over gepraat. Als dan bijvoorbeeld Griendtsveen het gevoel heeft dat het ondersneeuwt, dan is dat een signaal dat niet genegeerd mag worden.”

De resultaten van het onderzoek hebben geleid tot in totaal 126 kenmerken waarvan de inwoners vinden dat die bij Horst aan de Maas horen. Verwacht echter niet dat er straks petjes aan toeristen worden uitgedeeld met woorden als ‘gezellig’ of ‘groen’ erop. Deze kenwoorden vormen samen met bijpassende beelden het verhaal van Horst aan de Maas dat niet alleen door het college of de gemeenteraad verteld kan worden, maar bijvoorbeeld ook door een ondernemer op zakenreis. “We hebben opdracht gegeven een film te maken waar door middel van alleen maar beelden, variërend van straatbeelden tot mensen, de sterke punten van Horst aan de Maas worden getoond”, vertelt senior communicatieadviseur Claudia Sikes. “De rode draad in de film wordt gevormd door de drie kernwoorden. Denk bijvoorbeeld aan de winnaar van de Ondernemersprijs, die je aan het werk ziet. Er is geen gesproken tekst. Het is de bedoeling dat de beelden voor zichzelf spreken. Dit filmpje is na carnaval onder meer op onze website te zien.”

Jaren geleden voerde de toenmalige gemeente Horst de slogan ‘Horst van nature ondernemend’, tegenwoordig is het ‘Horst aan de Maas, sterk in gemeenschapsdenken’. Een nieuw motto komt er niet, zegt de burgemeester. “We willen de mensen niet met slogans om de oren slaan. Wat we graag willen is dat mensen deze kernwoorden oppikken en met elkaar uit gaan dragen. Daarbij wordt de actualiteit niet vergeten en wordt er regelmatig gekeken of ons beeld nog klopt.”

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie