Met de auto naar Gambia voor het goede doel

Hay Theeuwen uit Horst en Roland Janssen uit Sevenum gaan op zaterdag 6 oktober de Antwerpen-Banjul Challenge aan. Het tweetal vertrekt op die dag voor een autotocht van ruim 7.000 kilometer. Dit met het doel om zo veel mogelijk geld op te halen voor de stichting Kans voor Gambia, die momenteel bezig is met het bouwen van een school voor straatkinderen in het land.

De Antwerpen-Banjul Challenge is een tocht die ieder jaar wordt gemaakt van Antwerpen naar de Gambiaanse stad Banjul. “Dit jaar doen er 51 teams mee”, vertelt Hay. Hay en Roland vormen samen één van die teams. “Als team rijd je voor een goed doel. Ons goed doel is de stichting Kans voor Gambia, een stichting die ik zelf in 2015 mee heb opgericht. Naast wij tweeën, rijden er nog vier andere teams mee voor de stichting.” De tocht naar Gambia duurt negentien dagen en trekt door zeven landen: België, Frankrijk, Spanje, Marokko, Mauritanië, Senegal en Gambia. Eenmaal aangekomen in Banjul, worden de voertuigen waarmee de deelnemers gekomen zijn geveild. “En de opbrengst daarvan gaat naar het gekozen goede doel.”

Hay wilde een paar jaar geleden de tocht al maken. Door omstandigheden lukte het toen niet, maar dit jaar wilde hij koste wat het kost meerijden. Hij vroeg Roland mee, die zonder twijfel ‘ja’ zei, en na het nodige regelwerk konden de echte voorbereidingen beginnen. Er moest natuurlijk een geschikte auto gevonden worden, die niet alleen past bij Hay en Roland, maar ook zo veel mogelijk geld op gaat leveren op de veiling in Banjul. “Via internet zijn we bij onze auto gekomen: een Hyundai Galloper 2.5 diesel. Een goede, stevige, krachtige auto, die bovendien praktisch is, omdat hij veel ruimte heeft.” En die ruimte is nodig. Hay en Roland hebben de achterbank vervangen door een houten plank. Onder die plank kunnen ze hun spullen opslaan en boven op de plank is een bed geïmproviseerd. Het team heeft de auto betaald uit sponsorgelden, maar de kosten die ze onderweg maken, zijn voor henzelf. Hay: “Door onderweg in de auto te slapen, besparen we op die kosten.”

Naast het aanschaffen van de auto, gingen er nog meer voorbereidingen aan de tocht vooraf. Zo werd er ook vanuit de organisatie van de Antwerpen-Banjul Challenge het een en ander georganiseerd. Er waren verschillende informatiebijeenkomsten en Hay en Roland hebben een kennismakingsweekend gehad, waarbij ze alle andere teams ontmoetten. “We hebben heel veel informatie uitgewisseld met de andere deelnemers”, vertelt Roland. “Ook hebben we de auto getest op een parcours. Je komt daar onderweg van alles tegen, allerlei soorten landschappen, dus dan is het goed om te weten waar de auto tegen bestand is.”

Nu de tocht dichterbij begint te komen, wordt het ook steeds spannender voor Hay en Roland. “Ik denk dat de eerste drie dagen het zwaarst worden”, zegt Roland. “Dan moeten we 2.400 kilometer knallen naar Spanje, waarna we de boot op gaan.” Hay voegt toe: “Maar ook daarna kan het best zwaar worden. In Mauritanië, Senegal en Gambia kun je zo een paar uur of misschien wel een dag staan wachten bij een grenspost. In Mauritanië krijgt de tocht bovendien een politie-escorte, omdat het daar te gevaarlijk is om alleen door te rijden. Momenteel is er veel onrust door rebellen.” En dan is er ook nog altijd de kans op autopech, hoewel het tweetal er alles aan heeft gedaan om die kans zo klein mogelijk te maken. De tocht brengt dus de nodige spanning met zich mee. “Spanning, maar ook ontspanning”, zegt Roland. “We hebben er even goed heel veel zin in. Het is een uitdaging en ik vind het een eer om mee te doen. Zoiets maak je niet iedere dag mee.”