Niel Vredeveldt wint Dutch Game Award met game voor longpatiënten

Niel Vredeveldt uit Hegelsom heeft donderdag 7 oktober de award voor 'best applied game' gewonnen tijdens de Dutch Game Awards. Deze categorie bevat games met een serieuze ondertoon. Zij hebben niet slechts het doel entertainend te zijn, maar zijn ook educatief en probleemoplossend. Niels bedrijf Lunggames.com ontwikkelde de game Sparky, die jonge longpatiënten helpt een longfunctiemeting uit te voeren.

Niel kwam op het idee voor deze game, omdat zijn dochter tot haar 2e met longproblemen kampte. "We zijn veel met haar in het ziekenhuis geweest", vertelt hij. "We kwamen met verschillende longartsen in aanraking en kregen contact met een longarts die ons vertelde over de problematiek rondom ademhalingsoefeningen bij deze leeftijdsgroep. Kleine kinderen met longproblemen die in het ziekenhuis komen, moeten onderzocht worden met een longfunctiemeting. Het probleem hierbij is dat kleine kinderen die meting, waarbij er diep in- en uitgeademd moet worden, nog niet begrijpen. Deze meting is essentieel om diagnoses te stellen of een juiste hoeveelheid medicatie in te schatten. Ik had toen al een gamebedrijf, op deze manier is het balletje gaan rollen en hebben we deze game ontwikkeld."

Mondstuk
Het spel Sparky is gericht op kinderen van 3 tot 6 jaar die longpatiënt zijn. "We hebben het spel specifiek op deze doelgroep toegespitst", vertelt Niel. "Sparky is een knuffelbeer, -konijn of -kat, die tot leven komt als een soort virtueel huisdier, zoals een tamagotchi. Kinderen moeten het knuffelbeest verzorgen, voeren, wassen en ermee spelen. We hebben hem in een huis geplaatst, waarin hij verschillende kamers kan bezoeken en daar dingen kan doen. Deze activiteiten hebben allemaal iets te maken met ademhaling." Bij het spel zit namelijk een mondstuk, wat door middel van bluetooth verbonden is met de tablet, waarop gespeeld wordt. Kinderen moeten hierin blazen tijdens de verschillende activiteiten die Sparky onderneemt. "Er moet bijvoorbeeld geblazen worden als Sparky een hete pizza wil eten of zich droog wil föhnen," legt Niel uit. "Het idee hierachter is dat dit geen toevallige oefeningen zijn, maar dat deze zijn opgesteld in samenwerking met het Erasmus MC. Het mondstuk laat kinderen een longfunctiemeting oefenen. Elke kamer die Sparky betreedt is eigenlijk een onderdeel van de instructie voor deze meting en in vier tot zes weken leren ze de gehele longfunctiemeting."

Voldoening
De afgelopen jaren werd er hard aan Sparky gewerkt. Dat de game dan nu met een award wordt beloond, vindt Niel geweldig. "Naast onze game waren er nog twee andere games genomineerd voor 'best applied game'. Dit waren twee van de grootste 'serious game' bedrijven in Nederland. Wij zijn een wat kleinere studio, dus het is ontzettend gaaf dat we gewonnen hebben. Het voelt als een stukje erkenning van de Nederlandse game industrie. We hebben er ook heel lang aan gewerkt." Het bedrijf van Niel begon namelijk in 2018 al aan de game. "We zijn op dit moment nog bezig met de trials in het ziekenhuis", legt Niel uit. "De reacties van artsen en verpleegkundigen in het ziekenhuis, dat is waar we het meest trots op zijn. Zij waren lyrisch en gaven ook aan dat de longfunctie van kinderen sinds het begin van het spelen bijna verdubbeld was. Dat is waar we het voor doen. Ik heb zelf jarenlang entertainmentgames ontwikkeld en het is fijn dat mensen het leuk vinden iets te spelen wat je gemaakt hebt. Maar als je met een game levens kunt veranderen, dan geeft dat een enorme voldoening waar niets tegenop kan."

Tekst: Floor Velthuizen