‘Blijf lobbyen voor station Grubbenvorst-Greenport’

Horst aan de Maas moet onverminderd door blijven lobbyen voor station Grubbenvorst-Greenport. Die oproep deed de gemeenteraad tijdens de raadsvergadering van dinsdag 21 januari.

Het College van B&W maakte in december het definitieve ontwerp voor de omgeving van station Horst-Sevenum bekend. De totale kosten voor de aanpassing van de stationsomgeving zijn 7,4 miljoen euro. Deze worden verdeeld over gemeente Horst aan de Maas, provincie Limburg, NS Vastgoed en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bijdrage van het ministerie is echter lager dan de gemeente had verwacht, zij draagt namelijk niet bij aan de fietstunnel. Ook zijn de bouwkosten gestegen en moet de fietstunnel op een andere plek worden aangelegd. In 2018 heeft de raad als 1,7 miljoen euro aan voorbereidingskrediet ter beschikking gesteld. Het college stelde tijdens de raadsvergadering de raad voor het resterend benodigd budget van 1,3 miljoen euro bij te dragen. Om aan dit bedrag te komen wil het college het geld dat eerst gereserveerd was voor een station in Grubbenvorst, 475.380 euro, bestemmen voor Horst-Sevenum. “Want”, zegt wethouder Eric Beurskens in een eerdere reactie, “de kans dat op korte termijn station Grubbenvorst wordt gerealiseerd, is klein.”
PvdA, VVD, CDA vinden echter dat het college onverminderd door moet blijven lobbyen, samen met onder andere Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo en Regio Venlo, en daar bij het voortouw moet nemen. “We moeten nu doorpakken”, aldus Alex Janssen van het CDA. Een voorstel van de SP om de 475.380 euro niet uit het potje station Grubbenvorst-Greenport te halen, werd niet aangenomen. “Zonder dit bedrag kunnen we niet met de aanbesteding beginnen en komt het project stil te liggen”, aldus Beurskens.

Tekst: Marieke Vullings