Achter de schermen: uitgever

3-8-2017 door: Redactie
Iedere week valt de HALLO bij u op de deurmat. Hoe dat nieuwsblad er uitziet, dat weet u inmiddels wel. Maar weet u ook hoe het er achter de schermen bij de HALLO aan toegaat en wie de mensen zijn achter het blad? Dat laten we in de serie Achter de schermen bij HALLO zien. In deze aflevering uitgever Eric van Kempen.
maskTop
Achter de schermen: uitgever
maskBottom

Op 24 september 2009 viel de eerste uitgave van HALLO Horst aan de Maas bij de inwoners van deze gemeente in de brievenbus. De tijd was er toen rijp voor, zegt uitgever Eric van Kempen. “We speelden al langer met het idee om een eigen nieuwsblad te starten. We wisten echter niet of de behoefte er was. Met de fusie van de voormalige gemeente Horst aan de Maas met Sevenum en een deel van Meerlo-Wanssum, kwam onze kans. Er waren diverse dorpsbladen, maar er was nog geen nieuwsblad voor de gehele gemeente. Dus besloten we ons moment te pakken.”

Vanaf het eerste ogenblik was het helder voor de uitgever: de HALLO moest een nieuwswaardig blad worden met een sterke redactie en een goede balans tussen advertenties en artikelen. Deze lijn wordt nu nog steeds voortgezet en met succes. “We zijn in de loop der jaren alleen maar gegroeid en inhoudelijk steeds beter geworden. De kracht van de HALLO is dat mensen zich verbonden voelen met het blad. De HALLO wordt gewaardeerd, dat blijkt ook uit de feedback die we krijgen van lezers en adverteerders. Mensen vroegen ons toentertijd waarom we in hemelsnaam een blad wilden beginnen, in deze tijden van sociale media. Maar ik geloof in een papieren nieuwsblad en in het verdienmodel. Mensen willen het lokale nieuws, dat wat er bij hen in het dorp gebeurt, op papier met een kop koffie aan de keukentafel lezen. Het medialandschap is de afgelopen 10 jaar drastisch veranderd, dus mensen willen niet meer betalen voor nieuws, maar willen wél kwalitatieve informatie en achtergronden, met name ook over wat er in hun eigen omgeving gebeurt. Met HALLO willen we inwoners informeren en emotioneren met nieuws en achtergronden uit hun eigen omgeving. En dat werkt.”

Dat blijkt wel uit het feit dat de HALLO er in oktober een zusje bij krijgt: HALLO Venray. Het is naast HALLO Peel en Maas, dat twee jaar geleden het levenslicht zag, de derde uitgave van Kempen Media. “We zien zeer zeker kansen in Venray. Het is voor adverteerders interessant, want het verspreidingsgebied wordt nu nog groter. En met het succes in Peel en Maas zijn we ervan overtuigd dat ons dit ook in Venray gaat lukken. Of we nog verder dromen? Nou, een vierde uitgave zit al in de planning. Ik ga alleen nog niet verklappen waar”, lacht Van Kempen. “De basis ligt er al en die is sterk. Dat geeft ons de mogelijkheid om vrij snel nieuwe edities op de markt te brengen.”

Naast de uitgaves van HALLO, zijn er ook nog de speciale H-magazines. Deze kennen telkens een ander thema, zoals wonen of gezondheid. “Ik vind het leuk om nieuwe concepten te bedenken. Zoals onze vakantiekrant Zomer in Horst aan de Maas. Al enkele jaren een succes. Dat bewijst dat de formule gewoon goed is.”

Als uitgever houdt Van Kempen zich niet zo zeer bezig met de inhoud van het blad, maar met de continuïteit. “Mijn taak is ervoor te zorgen dat de formule zoals we die bepaald hebben, klopt. Dus een goede verhouding van redactie en advertentie. Daarnaast let ik er uiteraard op dat de kwaliteit constant blijft. Daarbij is een goed samenwerkend team van belang. Je wilt werken met mensen die begrijpen wat jij als uitgever wil. Lokale mensen die persoonlijk betrokken zijn. Zij kunnen het concept met passie uitdragen en in gesprek blijven met lezers en adverteerders. En zo’n team hebben we.”

Tip een vriend over dit bericht Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie