50 jaar autoschade Horst

18-9-2014 door: Redactie
Een echt familiebedrijf, dat is Autoschade Horst. Het bedrijf dat in 1964 werd opgericht, viert dit jaar haar vijftigjarig jubileum. Door de jaren heen zijn de nodige dingen veranderd binnen het bedrijf. Jan (79), Harry (49) en Marcel (45) van den Munckhof blikken samen terug en kijken kort vooruit.
maskTop
50 jaar autoschade Horst
maskBottom

De vader van Jan richtte het familiebedrijf in 1964 op. Jan vertelt: “Mijn vader had een touringcarcentrale en een spuiterij waarbij de schade aan de autobussen werd hersteld. Ik heb het bedrijf van mijn vader overgenomen.” Zijn zoon Harry vult aan: “De spuiterij en de touringcarcentrale liepen in elkaar over. Wanneer er een tekort was aan buschauffeurs, vielen mensen van de spuiterij in. Dat kon in die tijd gewoon: overall uit en achter het stuur.”

Als klein kind waren Marcel en Harry al aan het werk in de zaak van hun vader. Harry vertelt: “Na school gingen we er snel op de fiets heen. We mochten poetsen en meehelpen met kleine klusjes. We reden de bussen naar buiten, zodat we de werkplaats beter konden schoonmaken.” Jan lacht: “De jongens waren 12 jaar en toen reden ze die bussen al naar buiten, zonder dat ik er iets vanaf wist. Als ik erbij was geweest, hadden ze dat niet gemogen van mij.”

In 1994 brak een ander tijdperk aan voor het bedrijf. Hermes was de grote openbaar vervoerder in Limburg op dat moment. Die wilde de taxiafdeling kopen. Harry: “Uiteindelijk is de touringcarcentrale verkocht, zonder de spuiterij, die is in onze handen gebleven. Toen werd ik gevraagd om het bedrijf over te nemen. Mijn eerste reactie was: ‘spannend’. Het was een geweldige kans die nooit meer voorbij zou komen.”

Het bedrijf was toentertijd nog gevestigd aan de Venrayseweg in Horst. Binnen twee jaar moest het verhuizen vanwege nieuwbouwplannen. Harry: “Toen heb ik aan Marcel gevraagd of hij mijn zakenpartner wilde worden en hij zei ja.” Voor Marcel was het ook een uitdaging, vertelt hij. “Ik heb eigenlijk een studie gedaan die niet helemaal aansluit bij deze bedrijfstak. Het was toen voor ons een nieuw bedrijf met een nieuwe locatie dat helemaal opnieuw opgezet moest worden.”

Op de vraag of je wel met vrienden of familie zaken moet doen, antwoordt Harry: “Uitzonderingen bevestigen de regel. Wanneer er iets afgesproken wordt, dan houden we ons eraan. We hebben fijne en duidelijke afspraken.” Jan is ook nog altijd betrokken bij de zaak. “Ik ben inmiddels de boodschappenjongen, maar ik vind het leuk om te doen, hoor”, lacht hij.

Door de jaren heen is een aantal dingen veranderd, stellen de mannen. Marcel: “De markt is veranderd. Vroeger bestond de gunfactor, die is nu weg. Alles moet zo snel mogelijk gebeuren en van een zo hoog mogelijke kwaliteit zijn.” Jan vult aan: “Vroeger was het prima wanneer een order veertien dagen later klaar was. Dat is nu niet meer denkbaar. Het contrast met vroeger is hemelsbreed, maar vroeger zaten ze ons ook achter de veren, hoor.”

Daarnaast zijn de technieken en de materialen ook veranderd. Jan: “Waar de jongens dan over praten, ik heb geen idee. Alles gaat tegenwoordig ook veel sneller. Als wij vroeger een auto spoten, moest dat soms wel anderhalve dag drogen. Wanneer er nu onderdelen gespoten worden, zijn ze binnen een uurtje droog.” “Het enige dat hetzelfde is gebleven, is het voorbewerken en het schuren. Dat gebeurt nog steeds met de hand en de schuurschijfjes zijn hetzelfde gebleven”, vult Marcel aan.

Over hoe het bedrijf er in de toekomst uit komt te zien, zegt Jan: “Ik kan niet in de toekomst kijken. Ik had ook nooit verwacht dat het bedrijf zo zou worden zoals het nu is.” Harry voegt toe: “Wat we wel weten, is dat we onze naam gaan veranderen. De oude bedrijfsnaam dekte niet meer helemaal de lading en soms was er verwarring over de diensten die we leverden. Met onze nieuwe naam, Munckhof Service Center, willen we aangeven dat we niet alleen autoschade herstellen, maar een veelzijdig dienstenpakket leveren. Ons gouden jubileum leek ons het goede moment om Munckhof Service Center te lanceren.”

Tip een vriend over dit bericht Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie